Pages

Friday, November 12, 2010

Rahsia Tempe dan Mata Ikan...

Orang jawa mana yang tak kenal tempe kan! Tpi nama tempe glamour apa, cz kat sana negara orang putih pun ada tempat nama TEMPE. Ye ke? Di mana? Di  City of Tempe di Arizona amerika. Di Sdyney Australia juga ada bandar yang bernama Tempe.
Meh! dekat-dekat aku nak kongsi in cerita.....

Tersebutlah kisah....
Tempe sebagai 'ubat' untuk mengurangkan penyakit kanser prostat dan payu dara, Agen anti penuaan.Bukan aku yang cakap tapi kajian oleh University of  North Carolina, Amerika Syarikat

Bagi mereka yang tak layan hasil tenusu juga digalakan makan tempe sebab Kalsium dari biji bijian mengandungi 1,160mg kalsium bagi setiap 100g iaitu 100 kali ganda dari susu. Kajian menunjukan tempe mengandungi fitoestrogen yang dapat memperlahankan atau menghentikan kehilangan tulang. - Ni aku kutip dari buku Panduan CAP tajuk Susu Fakta Yang Dirahsiakan.
Apa lagi, mari makan tempe ramai-ramai. Orang Indonesia panggil tempe makanan seumur hidup sebab dari bayi sampai  nak mati boleh makan.

Apa kena dengan mata ikan pulak?! Kekita menghadiri satu sesi ceramah penyusuan ibu dimana aku menjadi penceramah jemputan pada 7 Ogos 2010 yang lalu, seorang pakar pemakanan dari sebuah hospital pakar menerangkan bahawa bahagian anggota badan ikan, mata dia mengandungi DHA yang paling tinggi. Kat bahagian mna tu? Korang perasan tak selaput lutsinar kat mata ikan tu, tengok ikan besar la senang, ikan kecil jenuh you! tu la dia.

No comments:

Post a Comment