Pages

Wednesday, February 27, 2013

Garisan Dan Kedutan Pengalaman

Pernah tak kita pegang gambar lama di tangan kiri dan cermin di tangan kanan dan memerhatikan wajah kita dulu dan sekarang ? Wajah kita kelihatan sedikit berbeza. Cuba mencari perbezaan itu. Ada garis-garis halus ? belum lagi. kedutan ? Cuba cari di mana kedutan, tapi tak tahu di mana kedutan itu. belum ada kedutan. Tapi kita kelihatan mtang. Di mana yang dikatakan matang itu. (Maklumlah bila dah makan bertahun-tahun suplemen kedut dan garisan malu nak muncul). Itulah yang di namakan kedutan dan garisan pengalaman kehidupan.Setiap kedutan dan garisan itu menceritakan pelbagai bait kehidupan kita. Entah berapa kali jatiuh tersungkur. Entah berapa kali berlaku penolakan. Entah berapa banyak air mata yang tumpah. Berapa berapa kali kita ketawa riang.

Lalu, adakah wujud 'pemadam' masa silam yang dapat memadamkan garisan dan kedutan pengalaman itu. Tiada. Memang tiada. Sebab boleh jadi mesin perentas masa masih dalam makmal. Yang ada bagaimana mahu mendepani pertambahan garisan pengalaman itu lagi tahun hadapan. Pilihan yang ada hanya kehidupan yang ceria dan sihat agar garisan dan kedutan realiti tumbuh tanpa dapat di kesan. Tahu-tahu sudah 50 tahun tapi Alhamdulillah masih sihat bertenaga dapat beribadat dan menabur bakti kepada masyarakat.

Salah satu suplemen yang dapat melambatkan penuaan kulit adalah Omega 3. Menurut Pakar Dermatologi Yale, Nicholas Perricon MD, Omega 3 adalah asid lemak untuk menyuburkan kulit sekaligus mengurangkan kedutan, menjadikan kulit lebih gebu dan muda.

Lagi satu senyum selalu, makan makanan berkhasiat, bersenam selalu dan perlulah sentiasa menghadapi hari-hari mendatang dengan optimis.

No comments:

Post a Comment