Pages

Saturday, February 23, 2013

Ikan dan Omega

Ikan adalah lauk yang pada dasarnya adalah menyihatkan berbanding dengan lauk yang lain kerana kandungan protein dan Omega 3 nya merupakan sumber terkaya dan terbaik EPA, DHA dan DPA. Menurut kajian, pengambilan minyak ikan yang kerap iaitu sekali atau dua kali seminggu dapat mengurangkan risiko pelbagai penyakit dari lelah yang kerap melanda kanak-kanak sampai bahayanya kanser. Antara manfaat daripada hasil laut dalam adalah :

  • Kanak-kanak yang suka makan ikan jarang mendapat asma
  • Makan ikan setiap minggu dapat mengurangkan risiko penyakit jantung dan strok. Sebab ia mengurangkan pembekuan darah inflamasi, memperbaiki keanjalan pemuluh darah, menurunkan tekanan darah, menurunkan lemak darah dan menggalakkan kolestrol baik. Selain itu ia juga dapat memecahkan darah beku sebelum ia menjadi lebih mudarat.
  • Kandungan Omega 3 dalam ikan juga menyumbang kepada kesihatan tisu dan retina mata bukan sahaja kepada bayi, tetapi kepada ibu juga.
  • Menurut para penyelidik yang diterbitkan di Artritis Today menyatajan Omega 3 baik untuk menghidap artritis sebab ia bukan sahaja membantu menentang inflamasi, malah apabila berada dalam tubuh ia ditukarkan kepada sebatian antiradangan.
  • Bagi pesakit kencing manis pengambilan ikan yang mengandungi Omega 3 dapat membantu melaraskan paras gula darah.
  • Pengambilan Omega 3 sekali dalam seminggu membantu mengurangkan risiko menjadi nyanyuk
  • Omega 3 ini juga membantu mengurangkan risiko osteoporosis terutama kepada wanita yang telah mencapai usia menopaus.
  • Omega 3 juga dapat membantu mengurangkan risiko dari 3 jenis kanser iaitu kanser prostat, kanser payudara dan kanser usus.
  • Wanita yang kerap ambil ikan sebagai hidangan kurang berisiko melahirkan bayi pramatang. Selain dapat mengurangkan bahaya tekanan darah tinggi sewaktu hamil dan kemurungan selepas bersalin atau dalam masyarakat kita dipanggil meroyan. Malah, bayi yang ketika dalam kandungan dan bayi yang ketika tempoh penyusuan ibunya suka makan ikan yang kaya dengan Omega 3 bukan sahaja cerdik, tetapi juga akan sentiasa ceria dan riang.
  • Bagi mereka yang punya masalah kesuburan, pengambilan minyak ikan dapat membantu mengimbangi dan memperbaiki paras hormon serta meningkatkan aliran darah ke rahim. Semakin banyak asid lemak Omega 3 diperorehi, semakin tinggi peluang mengandung.
  • Omega 3 dalam ikan adalah sangat baik untuk kesihatan kulit, kerana ia melembamkan kulit dan mencegah daripada kekeringan dan berkuping.

Wow! banyakkan khasiat ikan ni ? Namun faktor pencemaran laut pada hari ini memungkinkan kita juga menerima bahana dari aktiviti memuntahkan sisa bertoksik ke dalam sungai lalu di bawa ke laut. Contoh kehadiran merkuri dalam ikan. Malah dikatakan ikan yang tidak bersisik mengandungi kadar merkuri yang tinggi berbanding ikan yang tidak bersisik. Itu belum lagi kandungan berbahaya seperti plumbum, arsenik, kadmium, dioksin,dan Polychlorinated biphenyl (PCB) yang merupakan bahan kimia industri yang sangat bertoksik.

Selain itu cara kita memasak ikan juga akan menjejaskan protein dan Omega 3 nya. Sebab seperti yang ramai antara kita tahu, protein mudah termusnah apabila di masak pada suhu yang tinggi, apatah lagi apabila kita masak ikan yang biasanya perlu dididihkan.

Cara masak ikan yang paling sihat adalah dengan di bakar dalam ketuhar dan tempoh memasak yang paling lama adalah 20 minit, itu pun untuk ikan yang punya ketebalan 4 cm. Ikan juga sesuai di panggang, paling lama adalah 15 minit untuk ikan bersaiz 2 cm, goreng dengan minyak yang sedikit atau dalam istilah kulinari adalag tohor, paling lama adalah 13 minit untuk ikan yang tebalnya 4 cm.Bagi ikan yang dikukus, paling lama adalah 14 minit untuk ikan yang tebalnya 4 cm. Bagi ikan yang dicelur pula, paling lama adalah 15 minit, iaitu ikan yang berketebalan 2 cm.

Bagaimana pula cara dan tempoh masa anda dan saya memasak ikan ? Rasa-rasa lagi lama digoreng dalam kuali berminyak penuh lagi rangup dan sedap bukan ? Malah bagi sesetengah orang, ikan perlu di masak lebih lama bagi mengurangkan rasa hanyir.

Jadi, bagaimana kita nak dapat semaksima yang boleh khasiat minyak ikan Omega 3 tersebut tanpa mengambil risiko hasil pencemaran laut ? Sudah pasti ramai antara kita yang mengambil suplemen minyak ikan dalam diet pemakanan. Namun pastikan minyak ikan yang kita pilih melalui kaedah ultratulen bergred farmaseutikal iaitu minyak ikan itu melalui proses penyulingan proprietari 3 molekul untuk mengekstrak asid Omega 3 yang paling tulen dan paling semulajadi dan menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti di atas.

Lalu, saya dan keluarga memilih Shaklee Omega Guard sebagai salah satu suplemen harian. suatu harga yang berbaloi dengan kualiti dan khasiatnya.


Jika anda nak dapatkan Shaklee Omega Guard hubungi saya ditalian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my







No comments:

Post a Comment