Pages

Friday, April 20, 2012

Bicara Sang Alam

Menurut pengkisahan dalam Sulalatus Salatin, ketika Tun Mamad sampai di taman bunga di puncak Gunung Ledang beliau telah disambut oleh nyanyian, pantun seloka berbentuk  sindiran oleh fauna dan flora . Sebab ‘mereka’ tahu akan hajat kedatangan  Tun Mamad, iaitu untuk meminang Puteri gunung Ledang bagi pihak Sultan Mahmud Shah. Lalu berpantunlah Si Bunga Tanjung berbunyi :

Dang Nila memangku puan,
Berembang buah pedada
Adakah gila bagimu tuan,
Burung terbang dipipiskan lada

Iyelah burung terbang kita yang kat bawah dah siap-siapkan rempah. Tapi kalau yang loyar buruk pasti akan berkata,
" Tak dapat burung, ayam kan banyak kat pasar !"
Tapi saya betul-betul mahu merealisasikan burung masih terbang, rempah sudah siap, dan burung tu boleh di capai dengan tangan saja. Tak payah minta bertolongan adiwira untuk tangkap burung tu.Tak kiralah Superman ke, Ultraman ke!-Mereka tidak diperlukan dalam ini cerita.

Cuba tengok gambar kat bawah. Betulkan burung tu sedang terbang sambil melakukan conner baring ala-ala Mat Rempit sambil menyanyikan lagu “Tapi bagaimana nak ku katakan padanya", lagu Spider untuk  Si burung kakak tua. 
Betulkan burung tu boleh capai dengan tangan ? Sebab pokok sawit tu rendah aje.

Tapi tahukan anda burung ini sebenarnya tidak terbang. Apa lagi sedang buat conner baring. Cuba tengok gambar ini pula. Jelas? Perasan tak hujung sayapnya tidak kemas. Sebenarnya burung ini tersangkut pada benang. Saya cuba untuk edit, supaya nampak benang layang-layang tu.  Sangat halus, gagal melalui proses edit (atau sebenarnya mungkin saya yang tidak pandai edit).Realtinya saya pun tak nampak benang layang-layang tu, bila dah dekat baru nampak.

 
Lalu dari kita sangka ia menyanyikan lagu Tapi Bagaimana bertukar kepada lagu ini “Tuhan tolonglah lembutkan hati dia...” lagu Ombak Rindu, tapi bukan dari Adira dan Hafiz, tapi versi  Ajek Hassan dengan petikan gitarnya. Sejak bila pulak aku minat Ajek Hassan ni ?!

Jangan sangka saya betul-betul pipiskan lada burung ni. Aku tak tegar mau makan! Sedangkan puyuh pun bak lagu Jaclyn Victor “sebelah jiwaku” ini kan pula burung kecil ini. Lepaskan ia. Sebelum tu, beri makan nasi. (Nasik ko! tak agak-agak! Dasar Jiwa Jawa, asal orang datang, bagi aje nasi! Orang datang bagi makan nasi ! Kenyang!) Air jangan lupa, ada tercekik burung tu! Lepas tu bebaskan ia. 

Selepas itu, adalah 2, 3 kali spesis burung yang sama turun berlegar-legar di dapur. Mungkin burung yang sama. Kali ini datang bersama kawan-kawannya. Mungkin mahu ucap terima kasih. Atau mahu mintak nasi kot!

Cerita ini bukan mahu tunjuk baik. Sekadar kisah kehidupan. Saya cuma percaya kalau kita nak buat baik, tak semestinya pada manusia. Juga pada ‘kehidupan’ sekeliling kita. Bukanlah bermaksud jika nampak lipan kita tak bunuh dengan alasan kasihan…. Itu cari pasal namanya. 

Saya teringat satu cerita seorang pak cik ketika pertama kali saya memandu. Katanya jika sedang memandu,  ternampak bangkai binatang dijalan raya jika mampu mengelak, elaklah ia. Sebab kereta kita juga ada ‘nyawa’, jika sudah biasa kita langgar bangkai, kelak ia sendiri akan menuntut nyawa!

Bagaimana JIKA  manusia yang mengaku teguh pada pegangan Islam boleh masukkan anak kucing ke dalam guni lalu dicampak dalam parit.  Mana hati mana perut? Bukan satey perut. (Eh! Lama kan tak cerita tentang satey. Coming soon……  
Sekadar kongsi tentang apa yang saya baca, haiwan dan serangga itu berzikir Astaghfirullah dan Allahuakbar dan bertasbih Subhanallah. Manakala gunung, hutan dan laut bertasbih dan bertahlil Laillahaillaallah.

Manusia ? Bila masa pula manusia ini bertasbih dan bertahlil ?

Baiklah. kita akhiri cerita hari ini dengan balasan pantun dari Bunga Telipuk :

Kuning Ledang bagai dikarang
Riang-riang di sambar wakab
Hairan memandang dunia sekarang
Bayang-bayang hendak ditangkap




No comments:

Post a Comment