Pages

Thursday, May 10, 2012

Susu Sikit Sebab Ada Emas

Sekadar mahu berkongsi tentang susuibu. Dah lama tidak menulis mengenainya. Jangan ada yang kata saya salah masuk entry. Nak masukkan di azrinna-kiosk termasuk kat sini. Tidak! Ia adalah disengajakan sama sekali. Sebab susuibu bukan untuk yang mengambil suplemen saja, tapi untuk semua ibu yang melahirkan dan menjadi hak semua bayi yang bari dilahirkan dimuka bumi ini. Tiada istilah susu sikit ke apa, yang paling penting ibu itu mahu. Harus diingat suplemen bukan membanyakkan susu, tetapi ia lebih kepada 'menjaga' diri ibu supaya lebih sihat, nampak lebih 'cun', ceria dan tak nampak macam sedang menyusukan jadi 'tingkahlaku ibu ini' ada kesan pada peningkatan penghasilan susuibu itu sendiri.

Saya tertarik mahu berkongsi tentang susu yang dipanggil kolostrum yang hadir pada hari-hari pertama bayi dilahirkan. Sebab ramai ibu yang bertanya kepada saya, sejak lahir susu dah sikit. Memaglah sikit. Sebab tu hari-hari pertama bayi lahir susu digelar cecair emas kerana dah nama 'emas' memang sikit, berharga, warna jernih hingga kekuning-kuningan, dan paling penting ia penuh keajaiban yang memberi kekebalan terhadap segala virus, bakteria dan kuman yang berada di udara sebaik bayi dilahirkan. Jumlah pulak memang sedikit, cuma 20 - 30 ml sahaja tapi ia memang mencukupi kerana jika tak silap saya perut bayi yang baru lahir hanya mampu menerima 7ml susu sahaja sekali minum. Anda bayangkan jika bayi baru lahir di sua susu dalam botol yang bersaiz 4 oz ?

Sebelum saya melalut dan merepek meraban, saya nak kongsi hasil pembacaan saya apa ada dalam kolostrum sehingga di gelar cecair emas ?
  • Tinggi protein, vitamin larut lemak (ADEK), zink dan sodium
  • Rendah laktosa (4%), lemak dan vitamin larut air (vitamin B complex dan vitamin C)
  • Tinggi vitamin K, penting bagi mengelakkan HDN (Haermorhagic Disease of Newborn)
  • Imunoglobulin (SigA) yang tinggi
  • Imunisasi pasif yang pertama bagi bayi
  • Kolostrum adalah pelawas 'laxative'. Ia menggalakkan pembuangan mekonium dan mengelakkan bayi daripada dijangkiti Jaundis Beonate (Neonatal Jaundice)
  • Mempunyai faktor 'bifidus' bagi menggalakkan pembiakan koloni 'Laktobacillus Bifidus'. Koloni bakteria ini menyebabkan keadaan usus berasid dan ini mengelakkan pembiakan koloni patogen E-Coli
  • Mempunyai enzim lipase, laktose, lisozim dalam keadaan aktif
  • Mempunyai anti oksida dan beta karotena yang penting untuk pembiakan sel-sel tubuh
  • Bagi bayi pra matang susuibu yang terhasil aalah berbeza secara automatik sebab ia mengandungi protein yang tinggi, Imunoglobin igA, laktoferin dan rendah laktosa khas
Saya teringat tentang satu ceramah agama, tak ingat siapa yang sampaikan dan dimana, sebab dah lama sangat. Sah! Kena ambil Omega lepas ni. Tapi saya cukup teringat akan kata-katanya, "mahu jadi ibu kena bijak sana bijak sini" Jadi salah satunya adalah sentiasa menambah ilmu, tidak semestinya membaca, tetapi sekarang banyak sumber ilmu termasuk mendengar radio. Sambil-sambil 'melayan' mukabuku juga boleh menambah ilmu melalui forum-forum. Jadi salah satunya adalah menambah ilmu mengenai mengapa penyusuan susuibu itu penting dan mengapa saya mahu menyusukan bayi saya ?


Saya adalah mengedar Shaklee. Boleh lawat blog saya di http://azrinna-kiosk.blogspot.com. Saya boleh dihubungi ditalian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my


No comments:

Post a Comment