Pages

Wednesday, May 16, 2012

Tip Membeli Kediaman Idaman

Apa beza perkataan RUMAH dan KEDIAMAN ? Dalam Kamus Dewan rumah itu Bersinonim dengan kediaman: panti, bait berek, rumah pangsa, pangsapuri, kondominium, apartmen, rumah teres, rumah berkembar, banglo, vila. Bagaimana mahu mencari rumah idaman ye ? Saya bukan ejen hartanah, apalagi penjual rumah, sekadar berkongsi melalui pembacaan sahaja. 
Mungkin tip kat bawah boleh jadi panduan :-
  • Bila tengok iklan yang kita rasa berkenan dengan kawasannya, kena la cari dimana lokasinya. Paling mudah pergi saja ke pejabat syarikat pemaju perumahan berkenaan.
  • Perhatikan harga yang ditawarkan. Bandingkan harga dengan keluasannya. Bandingkan harganya dengan akses prasarana yang kita mahukan, contohnya adakah ia menghubungkan lokasi dengan tempat kerja dan jalinan lebuhraya yang paling hampir. Bandingkan juga harganya dengan kemudahan setempat, contohnya sekolah, kelas arobik, kelas belajar renang tempat membeli belah. Saya prefer perlu dekat dengan masjid juga. 
  • Dapatkan maklumat tentang keselamatan dan kawasan kejiranannya. Kot-kot lokasi itu sebenarnya  tempat jin bertendang atau harimau asah kuku !
  • Paling penting adalah bakal pembeli itu sendiri yang betul-betul suka dan mahu rumah itu. Kadang kala bukan harga yang menjadi hal, tetapi rasa ingin yang sungguh-sungguh untuk memiliki rumah itu paling perlu. Sebab bila kita berkeinginan maka kita akan berusaha mencari duit untuk mendapatkan kediaman impian kita.
Setiap orang punya lokasi dan bentuk rumah yang diingini, ada yang suka rumah tengah, tepi, dua tingkat dan My Aiman suka dengan rumah Boboboi. Aku tak tau rumah Boboboi tu macamana rupanya!

Saya adalah mengedar Shaklee. Boleh lawat blog saya di http://azrinna-kiosk.blogspot.com. Saya boleh dihubungi ditalian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my
 

No comments:

Post a Comment