Pages

Friday, May 18, 2012

Tentang Kuch Kuch Hota Hai Yang Baru Saya Tahu


Hari ini hari Jumaat, kenapa pula saya buat entry tentang hiburan. Ini adalah entry 'terakru' yang dah lama pending dalam 'draf'. Dek kerana tumpuan harus lebih pada blog satu lagi, maka proses mengumpul hasil rapekkan untuk entry tajuk ini terbantut beberapa kali. Lagi satu sebab bila ‘angin’ kaki drama datang, haruslah bercerita tentang drama atau filem. Okey tak alasan begitu ?

Filem Kuch Kuch Hota Hai (KKHH) ini telah ditayangkan untuk kali kedua di televisyen pada 2012. Entry kali pertama mengenai filem yang ditayangkanya di TV3 pada 12 Februari  boleh baca disini. Kali ini TV2 telah menayangkannya pada hari Rabu 9 Mei 2012 lalu. Rating ? Tak Tahu. Dah 14 belas tahun filem ini namun setiap kali ditayangkan masih di minati. Malah melalui trending Twitter Malaysia menunjukkan ketika drama itu ditayangkan untuk kali kedua bagi tahun 2012 menunjukkan 3 nama berkaitan nama KKHH menduduki tangga ke atas dengan KKHH berada ditangga ke 5, Salman Khan ke-7 dan Anjali ke-9. Hebat bukan pengaruh filem ini ?

  
Ketika drama ini ditayangkan di pawagam pada 1998 saya berada ditingkatan 6 atas, demam KKHH bukan sahaja merebak dikalangan rakan-rakan yang berbangsa Melayu dan India, tetapi yang berbangsa Cina turut dijangkiti. Malah ketika saya memasuki dunia kampus pada Mei 1999 demam filem ini masih tak kebah. Masih ramai kawan-kawan perempuan yang memotong rambut ala-ala Anjali di kolej kediaman. Tapi tiada pula yang memakai jaket warna kuning macam Rahul Khana ke dewan kuliah.

Tak taulah apa ramuan istimewa filem ini. Tiada teknik pengambaran ala David Cameron pun, apa lagi 3D. Hanya cerita ringan. Itulah bahasa filem agaknya yang mengaangkat sejuta wajah manusia.
Kita baliklah ke tajuk asal di atas tu, macam  saya dan anda memang tahu apa  tentang KKHH ini. Ia macam filem Hindustan  yang lain, ada drama tangis menangisi, terutama yang perempuan. Rumah sebesar alam dengan tangga yang luas, punya dewan yang boleh memuatkan ramai penari-penari ( rasanya macam sama aje rupa rumah itu pada kebanyakkan filem Hindustan kan ? Video klip yang berlatar belakangkan permandangan yang sangat cantik. Lagi satu jangan lupa,  babak kejar mengejar dengan linangan air mata di stesyen keretapi.
Namun ada beberapa benda yang saya baru tahu mengenai KKHH ini. Antara yang baru saya tahu filem ini memenangi banyak anugerah pada tahun berkenaan. Boleh tengok sebahagian berkaitan anugerah yang dimenangi.
  • Filem ketiga yang memenangi 4 anugerah utama yang membabitkan kategori Best Movie oleh Yash Johar, Best Director oleh Karan Johar, Best Actor oleh Shahrukh Khan dan Best Actress oleh Kajol  dalam Anugerah Filmfare. Filem pertama yang memenangi 4 anugerah utama adalah Guide(1966),  filem kedua adalah Dilwale Dulhaniya Le Javenge (1995) (juga dibintangi oleh Kajol dan Shahruk Khan), disusuli oleh filem Devdas (2002) dan Black (2005).
  • Selain itu ia juga memenangi 13 lagi kategori lain, antaranya Best Supporting Actor oleh Salman Khan, Best Supporting Actress oleh Rani Mukerji, dan Best Lyricist oleh Samer untuk lagu "Ladki Badi Anjaani Hai dan Kuch Kuch Hota Hai
Lagi satu, saya baru tahu filem ini memang berlatar belakangkan cara hidup masyarakat dan Negara India tapi boleh melompat-lompat ke tempat lain. Contohnya dalam video klip itu, ia berlatar belakangkan bumi Scotland. Selain itu, walau jalan cerita menunjukkan mereka menuntut di Kolej St. Xavier (kalau tak silap saya kolej itu terletak di Kalkota) tapi pada awal babak ia sebenarnya dilakukan di sebuah kolej di Mauritius – Tapi sebab bila menonton filem ini ia seoalah-olah membawa kita ke dimensi dunia lain maka tiada sesiapa yang mempersoalkannya.
Hah! Scotland, India dan Mauritius saya belum pernah sampai. Hanya tahu melalui pembacaan dan Encik Google sentiasa berkhidmat untuk semua. Jadi, bolehlah semat dalam minda saya sekarang untuk sampai ke destinasi di atas.

Pada saya Kuch Kuch Hota Hai adalah filem yang sangat evergreen, begitu juga lagunya yang juga punya tajuk yang sama dengan filemnya dan dinyanyikan oleh Udit Narayan dan Alka Yagnik kat bawah ni. Secara peribadi saya bukan peminat filem Hindustan tapi pengaruh rakan sebaya buat saya menonton VCD filem ini, itupun selepas 2 tahun ia meletup di pawagam. Bila menonton kembali filem ini seolah-olah mengembalikan sedetik kisah zaman penuntut dulu.
Tum paas aaye, yun muskuraaye
(kau hampiri diriku, tersenyum manisnya)
Tumne na jaane kya sapne dikhaaye
(tanpa sedari kau berikan impian padaku)
Ab to mera dil jaage na sota hai
(kini hatiku tiada lagi terjaga atau terlena)
Kya karoon haye kuch kuch hota hai
(apa perlu ku lakukan, sesuatu terjadi dalam hatiku)
Kya karoon haye kuch kuch hota hai
 (apa perlu ku lakukan, sesuatu terjadi dalam hatiku)

Saya adalah mengedar Shaklee. Jemput lawat blog saya di http://azrinna-kiosk.blogspot.com. Saya boleh dihubungi di talian 012-6816979 atau email di noorazrinnapalil@yahoo.com.my

    No comments:

    Post a Comment